woensdag 6 juli 2022

Mønsted Limestone mines

090 Mønsted Limestone mines

Mønsted Limestone is een oude kalksteengroeve waar zo’n 1000 jaar lang van de tiende tot de twintigste eeuw kalk werd gewonnen en bewerkt voor gebruik. Sinds 1953 is de mijn niet meer in gebruik en nu kun je rondlopen in de oude mijngangen.

100 Mønsted Limestone mines

Midden in de groeve is elk half uur een multimedia presentatie over de geschiedenis van de mijn. In deze snel veranderende tijden zag het er een beetje gedateerd uit, maar het was wel mooi gedaan. Ze maken er ook kaas van koemelk, de Castello Höhlenkäse Classic. Deze kaas rijpt 35 meter onder de grond in de kalksteenmijnen. We hebben een stukje gekocht en het smaakte prima. De kaas is buiten Mønsted lastig te krijgen.

Mønsted Limestone kaas

In de wat grotere ruimtes in de mijn worden regelmatig concerten gegeven. Wij waren er op een tamelijk rustig moment. Je kunt verschillende routes lopen in de mijngangen. 

K22 Mønsted Limestone mines

103 Mønsted Limestone mines

096 Mønsted Limestone mines

De geschiedenis van de mijn werd met beelden en teksten op de wanden geprojecteerd. Het was even onduidelijk of we de presentatie zouden zien. De informatie in het bezoekerscentrum en in de mijn over de tijden waarop de presentatie zou plaatsvinden was nogal tegenstrijdig. Het leek erop dat we te laat waren, maar toen begon het plotseling toch nog een keer af te spelen.

107 Mønsted Limestone mines

109 Mønsted Limestone mines

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populairste berichten